4/07/2019

Mikrotik 60Ghz LHG ruter vredi ili ne - iskustva

Da li vredi kupovati Mikrotik 60Ghz LHG wireless ruter?


Da se odmah ogradim  i ja sam bio skeptik dok sam citao na Mikrotik sajtu o ovom uredjaju.
Naime reklamiraju ga kao wireless wire sto u prevodu znaci bezicna zica.


LHG 60Ghz Mikrotik



Ajde, mislim se u sebi, ne mora ni toliko dobar da bude ali tvrde da prenosi 1Giga/1Giga saobracaja na daljini do 1600m bez problema. Hmm, to vec nekako nisam verovao jer radim sa 5 Giga uredjajima i poznajem njihove i prakticne i teoretske mogucnosti. Tako da mi se cinilo nemoguce imati bezicni saobracaj reda 1/1 Gigabit.

Inace zbog sveopsteg problema sa 5 Ghz linkovima, a tice se zauzetosti frekvenca i ratom izmedju operatera, a kako bi pojedine glavne linkove pojacali nekako smo namolili vlasnika da se prevari i kupi jedan link na 60Ghz. Sto radi testa sto radi sigurnosti jednog glavnog linka na daljini od 1260 metara.

Poznavajuci materiju smatrao sam da je dosta tesko nastelovati par LHG uredjaja na 60Ghz zbog mnogo uzeg radio snopa koji salje u odnosu na 5Ghz.

U praksi bilo je mnogo lako. Bukvalno sam sa kolegom odokatvno usmerio LHG prema zgradi gde je drugi i isto tako smo uradili i sa njegovim parom.
Link nije bio uspostavljen i delovalo je kao da se ne vide. Da ne pricam kako su nam se neki smejali i pricali da je 60Ghz link nemoguce odokativno usmeriti sto je teoretski mozda i tacno.

Porazavajuce je bilo to sto sam na moje insistiranje izdejstvovao kupovinu ovog para LHG uredjaja od 300 eura a sve se cinilo da su to sada bacene pare.
Onako obeshrabren sam citao malo po netu i ljudi koji su vec to radili su izjavili da su mnogo bolje rezultate imali nadogradnjom OS-a na noviju 6.43 verziju.
Upgrejdom ovih uredjaja link se uspostavio bez problema i bez ikakvog dodatnog stelovanja.

Ono najlepse je bilo to sto je merenjem bandwidth testa protok isao oko 800/800 Mbita po sekundi pri cemu ping nije bio veci od 13ms pod punim opterecemjem.

Na regularnom saobracaju od 150Mbita koji sad taj link nosi ping je 0ms do glavnog Core-a.
Dobra stvar kod ovih LHG uredjaja je sto je Mikrotik postavio led diode koje trepere i pokazuju da li uredjaj treba pomeriti levo/desno i gore/dole sto olaksava stelovanje.

Daljim tokom stvari desilo se da smo kupili jos dva para tih uredjaja pri cemu je jedan postavljen na 1120m a drugi na cak 1926m.

Iako je Mikrotik preporucio da garantuje 2Giga saobracaja na ovom uredjaju samo do 1600m ja sam licno postavio i podesio njihov uredjaj bez ikakvih modifikacija na daljinu od 1926 metara i na tom uredjaju imamo PHY rate 2.3Gbits/sec.
Bandwith test pokazuje 900/900Mbits.

Sva tri linka nisu imala nikakvih problema do sada ni na jacoj ili slaboj kisi ni na vetru ni na normalnom snegu osim u jednom slucaju.

To se desilo kada je padao jako mokar sneg negde krajem februara a vetar je bas duvao prema LHG antenama i lepio taj sneg za njih tako da je prekrio antene kompletno.
 Tada su sva tri linka pala ali ako je za utehu i linkovi od 5Ghz su se zbog istog snega  veoma pogorsali tako da nisu ispadali ali je saobracaj bio sa ogromnim poteskocama tako da je bilo neminovno otici i fizicki ocistiti antene.

Laicima ce se uciniti da su uredjaji skupi sto je u stvari smesna cena za ono sto se dobija.
Oni koji znaju sta znaci link od 1000/1000 Mbita/sec znaju i da je to prvo bilo do juce nemoguce osim sa optikom. Gledajuci cenovno tu bukvalno nemaju konkurencije jer nicim drugim osim sa ovim uredjajima ne mozete za 300 eura dobiti prenos od 2Gigabita na 1600 metara.

LHG60ghz test

Naravno da je optika uvek najbolje resenje jer je pasivna i ne zavisi od struje ali u slucaju da trebate premostiti link sa brda na brdo na daljini od 1.6Km koliko bi vam novca trebalo ako to radite sa optickim kablom?
Kad bi i mogli da uradite direkno sa brda na brdo bez kopanja i zakupljivanja bandera opet bi vam trebalo samo za kabl bar 200 eura.

Ogranicavajuci faktor su frekvence za podesavanje i imate ih samo 4. U praksi za vece daljine morate koristiti samo najvisu frekvencu jer drugacije nece ni raditi.
Ukoliko spustite frekvencu na nizu imate mnogo losiji signal i manji PHY rate uredjaja a cesto dolazi i do pucanja wireless konekcije.

Sam uredjaj se dosta razlikuje od 2.4 i 5Ghz uredjaja i po stelovanju i po ostalim opcijama.
Evo i par videa sa merenjima:







Mikrotik 60Ghz LHG ruter vredi ili ne - iskustva М 5 of 5
Da li vredi kupovati Mikrotik 60Ghz LHG wireless ruter? Da se odmah ogradim  i ja sam bio skeptik dok sam citao na Mikrotik sajtu o ovom...

Нема коментара :