10/15/2016

Reostat ventilatora kabine - moguci kvarovi i popravka

Ventilator kabine ne radi?


Evo kako možete na brzinu proveriti moguci kvar na reostatu i eventualno privremeno popraviti ventilator kabine dok ne zamenite defektan reostat iliti regulacioni otpornik.

Prvo da razjasnimo ulogu reostata i čemu on služi. Pročitajte pažljivo jer je sve objašnjeno tako da bi i najveći laik shvatio a evo i prikaza reostata na slici:


reostat popravka i kvarovi

 Uloga reostata ventilatora


Reostat ventilatora ima ulogu da reguliše brzinu rada ventilatora kabine vašeg automobila.
Svi imaju isti princip a razlikuju se u izvedbi i broju brzina koje regulišu.
U osnovi je reostat skup više otpornika. U zavisnosti od toga koliko brzina na prekidaču imate toliko imate i nezavisnih otpornika u reostatu. Zato i jeste Regulacioni otpornik a skraceno reostat.

 Svi ti otpornici su spakovani u ovom zelenom telu tako i da je neki od njih crkao to je nemoguće popraviti već samo zameniti ceo reostat.
Naravno nije kod svih automobila ovakav niti je iste boje, izvedbi ima mnogo a princip rada je isti.

Svaki otpornik reguliše jednu brzinu. Može desiti da neki od njih pregori pa vi imate samo neke od brzina.

 Napon koji ventilator dobija preko reostata je regulisan tim otpornicima. Time je na kraju regulisana i njegova brzina.
 Bez reostata bi ventilator radio uvek u najvećoj brzini. Ta brzina odgovara direktnom spoju ventilatora na napon bez otpornosti.

 Mogući problemi i pronalazak kvara u tom krugu napajanje - osigurač - prekidač - reostat - ventilator?


 Strujno kolo ide od akumulatora na osigurac pa na stepenasti prekidac ventilatora kojim regulisete brzinu pa na ventilator kabine.

Treba ici sledećim redosledom kako bi najbrže utvrdili kvar:

Proveriti prvo osigurač ventilatora kabine!


 Prvo i osnovno naći osigurač za ventilator i proveriti da nije pregoreo pa ako nije onda tražiti kvar dalje prema ventilatoru. Ako jeste onda zameniti osigurač i proveriti zašto je predhodni pregoreo, to jest da negde nije došlo do kratkog spoja.

 Ako je i došlo do kratkog spoja to ćete odmah videti pri startovanju ventilatora jer će i novi osigurač brzo pregoreti.

Otvorite kasetu sa osiguracima i skoro na svakom automobilu je iscrtano koji osigurac je za koji uredjaj. Nadjite osigurac za vetilator kabine i proverite ga. Uglavnom se i vizuelno vidi da li je u prekidu a najsigurnije unimerom proveriti omski sa zvucnim signalom da li provodi sa jednog kraja na drugi.

Ukoliko i posle zamene osigurac pregoreva imate kratak spoj na tom delu instalacije i treba proveriti kablove koji vode do ventilatora sto bas i nije uvek lako.
Moze da bude kratak spoj i u motoru ventilatora a to opet proverite tako sto iskljucite dzek za vezu sa motorom pa ako tada ne crkava osigurac onda je instalacija u redu a motor je u kratkom spoju.

 Oni inače nisu skupi ali NIKAKO NE STAVLJATI JAČI OSIGURAČ OD PROPISANOG!!!

Proverite ventilator kabine!


Ako je sa osiguračem sve u redu onda preskočite proveru prekidača. On se najređe kvari i proverite motor ventilatora tako što ćete prvo skinuti reostat. Na kontaktima ventilatora dovedite plus i minus sa akumulatora direktno pa vidite da li uopšte on radi ili ne.

 Pri ovoj proveri koristite dve izolovane zice a na jednoj je moj savet da stavite osigurač od 10A. Tako bi se zaštitili ako ima eventualnog kratkog spoja u motoru.
Ako nemate osigurač onda tu vrstu provere uradite na kratko tako što trenutno pipnete jednim slobodnim krajem zice klemu akumulatora dok su ostali krajevi lepo spojeni i na motoru i na akumulatoru.

 Ako je motor ispravan on će raditi u najvećoj brzini i naravno povedite računa o tome kako se čuje jer svaki cudan zvuk može biti signal da se motor treba remontovati i proveriti da li su mu u redu biksne, četkice i ostali elementi koji su upravo i glavni uzroci crkavanja reostata.

Proverite reostat ventilatora!


Konačno smo došli i do reostata. Ako je sve predhodno ispravno onda je definitivno zakazao reostat ali opet kao što sam napomenuo on se može pokvariti na više načina pa ako je baš ovakav kvar da ventilator uopšte ne radi to znači da je na samom reostatu crkao termički osigurač a ne sami otpornici koji regulišu brzine.

 Taj termički osigurač je najverovatnije stradao jer motor ventilatora ima neki problem a to je najčešće znak da treba da se remontuje i da se zamene biksne.

Moguće je i da je usled dugog stajanja na momenat zaribao ili se napunio nekim lišćem (tipično za starije automobile) tako da je u momentu startovanja bio nekako zablokiran ili se teško okretao i tako su otpornici u reostatu počeli da se greju.

 Pri povećanom grejanju tih otpornika upravo strada taj termički osigurač koji i ima ulogu da zaštiti otpornike za regulaciju brzina.

Šta uraditi ako je reostat defektan?


 Trenutna popravka reostata je vrlo laka i potrebno je samo kratkospojiti zicom mesta gde je postavljen termički osigurač i sve će raditi isto kao i da je ispravan. On u suštini prekine dovod struje motoru ako se pojavi problem sa pregrevanjem i na taj način zaštiti i motor i seo sistem.

 NE SAVETUJE SE OVO KAO TRAJNO REŠENJE VEĆ SAMO KAO PRIVREMENO i to samo iz razloga što svi znamo da se bez ventilatora vetrobran brzo zamagli i nemoguće je voziti automobil.
 Tako da je dobro znati ako se nadjete negde u putu a desi vam se da vam ne radi ventilator pa jos ako je malo prohladno vreme zna da bude problem i da vam je hladno.

 Obavezno izduvati ventilator od moguce prašine i lišća koje se tu nakupilo ako je starije vozilo u pitanju.
 Na kraju obavezno proveriti motor ventilatora kod nekog elektricara i zameniti termički otpornik jer on služi da zaštiti i vas i motor ventilatora i instalaciju na vozilu i nikako se njegova uloga ne treba zanemariti i izbaciti.
Reostat ventilatora kabine - moguci kvarovi i popravka М 5 of 5
Ventilator kabine ne radi? Evo kako možete na brzinu proveriti moguci kvar na reostatu i eventualno privremeno popraviti ventilator kabi...

9 коментара :

Darko је рекао...

Punto 2 mi pali ventilator Ali samo kad je na leru i na tabli diže temperaturu?

Unknown је рекао...

Ventilator kabine mi ne radi no na jednoj brzini. Imam fiat punta 2001. Benzinac.

Unknown је рекао...

Peugeot 206,2005godiste radi mi ventilator kabine ali se cuje neko sustanje kao da je upalo nesto u nutra inace sve brzine rade,malo mi je problem da ga skinem jer ne vidim nikakve srafove na ventilatoru ne znam da li da raspakujem tablu gde se nalazi kasetofon da bi dosao do njega jer je bas nezgodno prići mu.

Анониман је рекао...

Citroen C4 Grand Picasso ako ne radi ventilacija a klima radi, treba ispod blatobrana na prednjim točkovima skinuti deo bliže putnicima koji služi za odvod košnice koji se zna zaprljati zemljom i onda voda udje u ventilator kod suvozača, a čak mogu i patosnice da se skvase. Ako se to desilo treba to očistiti i treba razraditi ventilator razredjivacem i probati opet da li radi. Ako je umro mora zamena. U ovom slučaju osigurač bude ok.

Unknown је рекао...

Na citroenu c4 grand pikaso, displej klime i ventilatora kada ih ukljucim pokazuje kao da sve radi a zapravo neradi ni jedno ni drugo. Treba mi
savet sta moze biti uzrok, pozz

М је рекао...

Pročitaj komentar iznad, moguće da je isto i kod tebe taj problem.

Unknown је рекао...

Peugeot 307 imam problem sa reostatom vec treci put menjam dzek i evo sad opet se skroz istopio.Reostat se pregreva.Sta je tu problem.
Hvala

М је рекао...

Stopljen kontakt ili spoj nastaje najčešće kada je sam spoj loš. Kontakti ne prilezu dobro i dolazi do varnicenja i preteranog grejanja i topljenja plastike.
Osim toga moze i da bude neispravan reostat i da nema termičku zaštitu u sebi. Moze i sam ventilator da poveca potrosnju ako su mu otišle biksne. U svakom slučaju bi to trebalo kod autoelektričara na pregled jer situacija nije nimalo naivna.

Unknown је рекао...

Zdravo. Imam problem sa ventilatorom kabine, u stvari i nije problem. Ventilator radi. Kasa okrenem duvanje prema putnicima radi samo na jednoj brzini kada stavim u sofersajbnu duva na najjace. U pitanju je bmw e 90. Znaci zanima me zasto nece da duva prema putnicima na najjacoj brzini nego samo jedna...Sta je problem?