Reostat ventilatora kabine - moguci kvarovi i popravka

 

Ventilator kabine ne radi?


Evo kako možete na brzinu proveriti mogući kvar na reostatu i eventualno privremeno popraviti ventilator kabine dok ne zamenite defektan reostat iliti regulacioni otpornik.

Prvo da razjasnimo ulogu reostata i čemu on služi. Pročitajte pažljivo jer je sve objašnjeno tako da bi i najveći laik shvatio a evo i prikaza reostata na slici:


reostat popravka i kvarovi

Šta je reostat u auto instalaciji?


Reostat ili regulacioni otpornik je skup više otpornika u sastavu jednog elementa i pored skupa otpornika ima i termo osigurač koji štiti sam reostat od preopterećenja.

 Uloga reostata ventilatora


Reostat ventilatora ima ulogu da reguliše brzinu rada ventilatora kabine vašeg automobila.
Svi imaju isti princip a razlikuju se u izvedbi i broju brzina koje regulišu.
U osnovi je reostat skup više otpornika. U zavisnosti od toga koliko brzina na prekidaču imate toliko imate i nezavisnih otpornika u reostatu. Zato i jeste Regulacioni otpornik a skraceno reostat.

 Svi ti otpornici su spakovani u ovom zelenom telu na slici tako i da je neki od njih crkao to je nemoguće popraviti već samo zameniti ceo reostat.

Naravno nije kod svih automobila ovakav niti je iste boje, izvedbi ima mnogo a princip rada je isti.

Svaki otpornik reguliše jednu brzinu. Može desiti da neki od njih pregori pa vi imate samo neke od brzina.

 Napon koji ventilator dobija preko reostata je regulisan tim otpornicima. Time je na kraju regulisana i njegova brzina.
 Bez reostata bi ventilator radio uvek u najvećoj brzini. Ta brzina odgovara direktnom spoju ventilatora na napon bez otpornosti.

 Mogući problemi i pronalazak kvara u tom krugu napajanje - osigurač - prekidač - reostat - ventilator?


 Strujno kolo ide od akumulatora na osigurac pa na stepenasti prekidac ventilatora kojim regulisete brzinu pa preko reostata na ventilator kabine.

Treba ici sledećim redosledom kako bi najbrže utvrdili kvar:

Proveriti prvo osigurač ventilatora kabine!


 Prvo i osnovno naći osigurač za ventilator i proveriti da nije pregoreo pa ako nije onda tražiti kvar dalje prema ventilatoru. Ako jeste onda zameniti osigurač i proveriti zašto je predhodni pregoreo, to jest da negde nije došlo do kratkog spoja.

 Ako je i došlo do kratkog spoja to ćete odmah videti pri startovanju ventilatora jer će i novi osigurač brzo pregoreti.

Otvorite kasetu sa osiguračima i skoro na svakom automobilu je iscrtano koji osigurač je za koji uredjaj. Nadjite osigurač za vetilator kabine i proverite ga. Uglavnom se i vizuelno vidi da li je u prekidu a najsigurnije unimerom proveriti omski sa zvucnim signalom da li provodi sa jednog kraja na drugi.

Ukoliko i posle zamene osigurač pregoreva imate kratak spoj na tom delu instalacije i treba proveriti kablove koji vode do ventilatora sto bas i nije uvek lako.
Moze da bude kratak spoj i u motoru ventilatora a to opet proverite tako sto iskljucite džek za vezu sa motorom pa ako tada ne crkava osigurač onda je instalacija u redu a motor je u kratkom spoju.

 Osigurači inače nisu skupi ali NIKAKO NE STAVLJATI JAČI OSIGURAČ OD PROPISANOG!!!

Proverite ventilator kabine!


Ako je sa osiguračem sve u redu onda preskočite proveru prekidača. On se najređe kvari i proverite motor ventilatora tako što ćete prvo skinuti reostat. Na kontaktima ventilatora dovedite plus i minus sa akumulatora direktno pa vidite da li uopšte on radi ili ne.

 Pri ovoj proveri koristite dve izolovane zice a na jednoj je moj savet da stavite osigurač od 10A. Tako bi se zaštitili ako ima eventualnog kratkog spoja u motoru.
Ako nemate osigurač onda tu vrstu provere uradite na kratko tako što trenutno pipnete jednim slobodnim krajem zice klemu akumulatora dok su ostali krajevi lepo spojeni i na motoru i na akumulatoru.

 Ako je motor ispravan on će raditi u najvećoj brzini i naravno povedite računa o tome kako se čuje jer svaki cudan zvuk može biti signal da se motor treba remontovati i proveriti da li su mu u redu biksne, četkice i ostali elementi koji su upravo i glavni uzroci crkavanja reostata.

Proverite reostat ventilatora!


Konačno smo došli i do reostata. Ako je sve predhodno ispravno onda je definitivno zakazao reostat ali opet kao što sam napomenuo on se može pokvariti na više načina pa ako je baš ovakav kvar da ventilator uopšte ne radi to znači da je na samom reostatu crkao termički osigurač a ne sami otpornici koji regulišu brzine.

 Taj termički osigurač je najverovatnije stradao jer motor ventilatora ima neki problem a to je najčešće znak da treba da se remontuje i da se zamene biksne.

Moguće je i da je usled dugog stajanja na momenat zaribao ili se napunio nekim lišćem (tipično za starije automobile) tako da je u momentu startovanja bio nekako zablokiran ili se teško okretao i tako su otpornici u reostatu počeli da se greju.

 Pri povećanom grejanju tih otpornika upravo strada taj termički osigurač koji i ima ulogu da zaštiti otpornike za regulaciju brzina.

Šta uraditi ako je reostat defektan?


 Trenutna popravka reostata je vrlo laka i potrebno je samo kratkospojiti zicom mesta gde je postavljen termički osigurač i sve će raditi isto kao i da je ispravan. On u suštini prekine dovod struje motoru ako se pojavi problem sa pregrevanjem i na taj način zaštiti i motor i seo sistem.

 NE SAVETUJE SE OVO KAO TRAJNO REŠENJE VEĆ SAMO KAO PRIVREMENO i to samo iz razloga što svi znamo da se bez ventilatora vetrobran brzo zamagli i nemoguće je voziti automobil.
 Tako da je dobro znati ako se nadjete negde u putu a desi vam se da vam ne radi ventilator pa jos ako je malo prohladno vreme zna da bude problem i da vam je hladno.

 Obavezno izduvati ventilator od moguce prašine i lišća koje se tu nakupilo ako je starije vozilo u pitanju.
 Na kraju obavezno proveriti motor ventilatora kod nekog elektricara i zameniti termički otpornik jer on služi da zaštiti i vas i motor ventilatora i instalaciju na vozilu i nikako se njegova uloga ne treba zanemariti i izbaciti.

Коментари

Популарни постови са овог блога