11/27/2016

Komandni deo za Dahlanderov motor

Dahlanderov motor elektro šema komande


Evo, kao što sam obećao u postu "Dahlanderov spoj šema i objašnjenje", šeme za komandu dahlanderovog motora:

Komanda za vezu dahlanderovog spoja

Kao što vidite ovo je komanda baš za energetsku šemu koju sam vam već dao u prethodnom članku, a evo i opet ću još jasnije da vam postavim ovde:

dahlanderov spoj energetski deo

Ovo su vam elementarni tagovi sa šeme kako bi vam bilo jasnije:

R - relej
K - kontaktor
T - tajmer ili vremenski relej
Q - zaštita motora sa bimetalom
S - sijalica
Plave linije su žice nule a crvene su žice faza. Klikom na slike možete da ih uvećate i lepo vidite šemu.

Komanda je ovde izvedena tako da može da se upravlja rucno i automatski preko nekog kontrolera. Pošto nas to sada ne zanima ovde šema kreće od tih releja 2R13 (namenjen za ručni mod) i ovima koji su sa njim paralelno vezani 2R25 i 2R27 (za automatski mod).

 Znači signal dodje sa releja 2R13 i ide na vremenski relej 2T7 i na prvu zaštitu 1Q8. Ukoliko je zaštita u redu ide na drugu zaštitu 1Q12 a ukoliko nije pali se signalna sijalica i obaveštava vas o problemu.
 Isto to se dešava i ako zakaže druga zaštita, što znači da obe zaštite moraju da daju dozvolu kako bi signal išao dalje. 

 Ako su zaštite u redu signal ide dalje do NC kontakta vremenskog releja 15 i 16. NC za one koji ne znaju je skraćenica od "Normal Close" u prevodu normalno zatvoren kontakt. Većina ga naziva i "mirni kontakt". Taj kontakt je na vremenskom releju uvek zatvoren sve dok se ne dovede napon na špulnu tog releja i dok on ne odbroji zadato vreme pri čemu se on otvara a zatvra se kontakt NO sa brojevima 15 i 18. NO je skraćenica od Normal Open to jest normalno otvoren kontakt koji radi sve suprotno od NC kontakta.

 Pošto signal prvo prolazi vremenski rele na kontaktu 15 i 16 dalje ide do NC kontakta na kontaktoru 2K10 i terminalima 61 i 62 pa kad prodje i taj kontakt tek tada uključuje špulnu kontaktora 2K8 i startuje motor u maloj brzini.

Ovaj poslednji NC kontakt na kontaktoru 2K10 je preventivno postavljem jer bi kontaktor 2K10 u slučaju da se mehanički zaglavi direktno napravio kratak spoj izmedju faza posle kontaktora 2K8. Ta dva kontaktora nikad ne rade istovremeno ali pošto postoji mogućnost da se mehanički pokvare i tako ostanu u radnom položaju morate ih ovako zaštiti preko NC kontakta. Opet ponavljam da je NC kontakt zatvoren u slučaju kada je kontaktor 2K10 isključen i u ovom primeru on dozvoljava signalu da ide dalje.

 Pošto je mala brzina motora startovana čeka se reakcija vremenskog releja kako bi sa kontakta 15-16 prebacio na 15-18. Vremenski rele se našteluje da motor dobije zalet u maloj brzini nekoliko sekundi.

 Pošto ovo nisu klasični asinhroni motori koje prebacujemo iz zvezde u trougao ovo vreme prebacivanja iz male u veću brzinu nije određeno nego se podešava u zavisnosti od potrebe i namene motora. Ovaj motor za koji sam i crtao ovu šemu je namenjen kao pokretač ventilatora na jednom kondenzatoru tako da i cela komanda može da bude sasvim drugačija ako je i namena motora druga itd.

 Uglavnom kada vremenski relej odreaguje kontaktor 2K8 se gasi, jer se otvara kontakt 15-16 vremenskog releja, dok kontaktori 2K9 i 2K10 dobiju signal preko kontakta 15-18 koji opet mora da prođe NC kontakt sa kontaktora 2K8 (jer je postao neaktivan posle par sekundi) i tako se iz manje brzine startuje veća brzina motora. Kao što vidite i preventivna zaštita preko NC kontakta je dupla i na 2K10 i na 2K8 kontaktoru jer normalno i 2K8 kontaktor može da se pokvari i da napravi kratak spoj kontaktoru 2K10.

 Opet za kraj ponavljam da je ovo jedan od načina za kontrolu motora i možete kombinovati u zavisnosti od vaših potreba a ovo je sve napisano za one manje upućene čisto da uđu u suštinu upravljanja motorima.
Čitaj više o motoru i čoveku koji ga je izmislio Robert Dahlander na Wikipediji ovde.










Komandni deo za Dahlanderov motor М 5 of 5
Dahlanderov motor elektro šema komande Evo, kao što sam obećao u postu " Dahlanderov spoj šema i objašnjenje ", šeme za komand...

3 коментара :

Анониман је рекао...

Poštovani, hvala na objašnjenju uz malu napomenu da su u šemi greškom nacrtani NO umesto NC pomoćnih kontakata kontaktora 2K10 i 2K8.

Dejan је рекао...

Postovani,
trebam da osposobim automatiku za pokretanje trofaznog motora u dalanderovom spoju snage 35 kW. Vec sam povezivao obicne motore u ovom spoju i nisu mi nepoznati. Problem sa ovim motorom je sto ima cetri kontaktora za glavnu struju, dva vremenska releja izmedju gomile pomocnih releja i kontaktora. Iz motora izlaze 9 zica. Oznaka na plocici je za brzinu 1450/2880 a ispod toga je data sprega D/YY. Sve je razvezano i razbucano. Moja nedoumica je tome sto nisam siguran koja je veza za manju brzinu, da li koristi neku vrstu upustanja zvezda-trougao s obzirom da ima i vremenske releje. Da li ste mozda imali susret sa motorima ove snage. Radi se inace o tzv kuteru za seckanje mesa.
Pozdrav

М је рекао...

Ako malo bolje razmislite, a pogotovu jer ste se susretali sa ovim motorima, vi logično imate 9 izlaza jer svaki namotaj ima dva kraja u normalnim motorima a u motorima sa dahlanderovim spojem imate još jedan izlaz iz sredine namotaja.
U normalnim okolnostima tri kraja sva tri namotaja su već spojena ali kod vas ih imate kao ne spojena i to vas buni.
Prvo treba da definišete svaki namotaj i 3 kraja koja pripadaju svakom od njih. To koji je od ta tri kraja jednog namotaja onaj iz sredine namotaja to možete omski da tražite tipa da dva kraja koja pokazuju najveću otpornost su krajnji namotaji i oni su ujedno krajevi za sporu brzinu a treći je izvod iz sredine tog namotaja.
U vašem slučaju je i pojava 4tog kontaktora logična mada nije neophodna a njime su verovatno kratkospajali osnovno zvezdište tri namotaja jer kako sam rekao nije spojeno fabrički u motoru već sve izlaze imate van motora i praktično možete da se igrate kako ćete povezati sam motor.