Dahlanderov spoj objašnjenje sa šemom
Dakle šta je to dahlanderov spoj i koja je razlika izmedju tih motora i klasičnih asinhronih motora koje možete vezati u zvezdu ili trougao?
Dahlanderov spoj je u suštini veza motora zvezda - dupla zvezda ili trougao - dupla zvezda. Ta veza je dobila naziv po osobi koja je izumela ovaj motor a to je Robert Dahlander i više o tome imate na Wikipediji ovde.
Tu vam je sve detaljno objašnjeno i radi se o motorima kojima su fabrički izvedeni dodatni polovi iz sredine namotaja pri čemu možete kombinovati vezu motora a samim tim i brzinu. Najčešći naziv za ove motore je dvobrzinski motor a koriste se dosta kao motori za pogon većih ventilatora, pumpi kao i za kranove.
Pošto detalje o motoru imate na Wikipediji ja ću se pozabaviti elektro šemom čisto da znate kako da povežete kontaktore za taj motor.
Evo dela šeme koju sam radio za ovaj tip motora:
Kao što vidite iz šeme potrebna su vam tri kontaktora za kontrolu dve brzine. Pošto je ovo samo šema energetskog dela, komanda ide ovim redosledom:
- pri startu ovog motora pali se samo prvi kontaktor sa leve strane dok su druga dva isključeni. Time se startuje spora ili takozvana mala brzina jer struja prolazi kroz ceo namotaj do fabrički odradjenog zvezdišta u samom motoru.
Ovi donji izlazi motora ostaju otvoreni jer su to u stvari izvodi iz sredine sva tri namotaja u motoru.
- kada prodje odredjeno vreme koje vi kontrolišete recimo vremenskim relejem taj prvi kontaktor se isključuje a uključuju se drugi i treći pri čemu se dolazne faze dovode na donje izlaze izvučene iz sredine sva tri namotaja a ovi gornji izlazi se preko trećeg kontaktora spajaju u zvezdište.
Tako dobijate da dolazne faze napajaju duplu zvezdu, jednu koja je već fabrički uradjena u samom motoru i drugu koju ste vi stvorili preko trećeg kontaktora. Tako ujedno i motor poveća brzinu.
Što se tiče šeme komande to ću vam detaljnije objasniti u narednom članku "Komandni deo za Dahlanderov motor" kako bi trebali pravilno da odradite komandni deo.
3 коментара :
šema veze automatike mi je skroz nelogična.
maime napisao si da prva spora brzina dolazi kada se zatvori kontaktor 2k8 a zvezdište dobija direktno iz namotaja a posle toga u šemi automatike stoji da bi se napojila špulna kontaktora 2k8treba da se zatvori normalno otvoren kontakt kontaktora 2k10 a to je u ovom slučaju zveudište. Ako se kojim slučajem zatvore oba a Vi ste u tekstualnom delu napisali da nije potrebno onda imamo direktnu kratku vezu preko zvezdišta
logično bi bilo da se koriste nc kontakti kontaktora 2k8 koji je u kolu uklljučenja špulne 2k10 i nc kontak kontaktora 2k10 koji je u kolu uključenja kontaktora 2k8
Tekst ide ovako:
"Pošto signal prvo prolazi vremenski rele na kontaktu 15 i 16 dalje ide do NC kontakta na kontaktoru 2K10 i terminalima 61 i 62 pa kad prodje i taj kontakt tek tada uključuje špulnu kontaktora 2K8 i startuje motor u maloj brzini."
Što znači da je rečeno da se koristi NC kontakt kontaktora 2K10 da bi uopšte mogao da se startuje kontaktor 2K8 a ne kako vi tvrdite NO kontakt.
Prilično je jasno objašnjeno osim što na slici nije ucrtano kao NC i to ću ispraviti.
NC kontakt je zatvoren kada kontaktor 2K10 ne radi što znači da JEDINO u slučaju kada ne radi može da se statuje kontaktor 2K8 i da motor krene u maloj brzini.
Постави коментар