11/22/2016

Dahlanderov spoj šema i objašnjenje

Dahlanderov spoj – objašnjenje sa šemom

Opis: Praktično objašnjenje Dahlanderovog spoja sa elektro šemom i tumačenjem rada kontaktora za dvobrzinske asinhrone motore. Idealno za tehničare i električare koji rade na industrijskim instalacijama.

Ključne reči: Dahlander motor, elektro šema, dvobrzinski motor, zvezda dupla zvezda, kontaktor, vremenski relej, asinhroni motor, industrijska automatika, elektro orman, upravljanje motorom

Pošto sam imao prilike da radim elektro orman za motore sa Dahlanderovom vezom, evo da podelim iskustvo i objasnim kako da povežete takav motor sa sklopkama u ormanu.

Šta je Dahlanderov spoj?

Dahlanderov spoj je specifična veza asinhronog motora koja omogućava promenu broja obrtaja pomoću preklapanja namotaja. Najčešće se koristi veza zvezda – dupla zvezda ili trougao – dupla zvezda. Ovi motori imaju dodatne izvode iz sredine namotaja, što omogućava kombinovanje brzina.

Ime je dobio po Robertu Dahlanderu, a više o tehničkim detaljima možete pročitati na Wikipedia stranici.

Gde se koristi?

Najčešće se koristi za pogon ventilatora, pumpi, kranova i drugih industrijskih uređaja gde je potrebna promena brzine rada motora.

Energetska šema

Na slici ispod je prikazana šema energetskog dela Dahlanderovog spoja:

Dahlanderov spoj šema

Princip rada

  • Start male brzine: Aktivira se prvi kontaktor (levo), dok su druga dva isključena. Struja prolazi kroz ceo namotaj do fabričkog zvezdišta.
  • Prelazak na veliku brzinu: Nakon određenog vremena (npr. vremenskim relejem), prvi kontaktor se isključuje, a uključuju se drugi i treći. Faze se dovode na srednje izvode namotaja, a gornji se spajaju u zvezdište.

Na taj način se formira dupla zvezda – jedna fabrička i jedna preko kontaktora – čime se povećava broj obrtaja motora.

Napomena

Ovo je samo energetski deo šeme. Komandni deo je detaljno objašnjen u sledećem članku: Komandni deo za Dahlanderov motor.

Dahlanderov spoj šema i objašnjenje М 5 of 5
Dahlanderov spoj – objašnjenje sa šemom Opis: Praktično objašnjenje Dahlanderovog spoja sa elektro šemom i tumačenjem rada kontaktora za ...

4 коментара :

Анониман је рекао...

šema veze automatike mi je skroz nelogična.
maime napisao si da prva spora brzina dolazi kada se zatvori kontaktor 2k8 a zvezdište dobija direktno iz namotaja a posle toga u šemi automatike stoji da bi se napojila špulna kontaktora 2k8treba da se zatvori normalno otvoren kontakt kontaktora 2k10 a to je u ovom slučaju zveudište. Ako se kojim slučajem zatvore oba a Vi ste u tekstualnom delu napisali da nije potrebno onda imamo direktnu kratku vezu preko zvezdišta

Анониман је рекао...

logično bi bilo da se koriste nc kontakti kontaktora 2k8 koji je u kolu uklljučenja špulne 2k10 i nc kontak kontaktora 2k10 koji je u kolu uključenja kontaktora 2k8

М је рекао...

Tekst ide ovako:
"Pošto signal prvo prolazi vremenski rele na kontaktu 15 i 16 dalje ide do NC kontakta na kontaktoru 2K10 i terminalima 61 i 62 pa kad prodje i taj kontakt tek tada uključuje špulnu kontaktora 2K8 i startuje motor u maloj brzini."

Što znači da je rečeno da se koristi NC kontakt kontaktora 2K10 da bi uopšte mogao da se startuje kontaktor 2K8 a ne kako vi tvrdite NO kontakt.

Prilično je jasno objašnjeno osim što na slici nije ucrtano kao NC i to ću ispraviti.

NC kontakt je zatvoren kada kontaktor 2K10 ne radi što znači da JEDINO u slučaju kada ne radi može da se statuje kontaktor 2K8 i da motor krene u maloj brzini.

Анониман је рекао...

Treba malo prostije da se objasni sema!