Komandni deo za Dahlanderov motor

 

Dahlanderov motor elektro šema komande


Evo, kao što sam obećao u postu "Dahlanderov spoj šema i objašnjenje", šeme za komandu dahlanderovog motora:

Komanda za vezu dahlanderovog spoja

Kao što vidite ovo je komanda baš za energetsku šemu koju sam vam već dao u prethodnom članku, a evo i opet ću još jasnije da vam postavim ovde:

dahlanderov spoj energetski deo

Ovo su vam elementarni tagovi sa šeme kako bi vam bilo jasnije:

R - relej
K - kontaktor
T - tajmer ili vremenski relej
Q - zaštita motora sa bimetalom
S - sijalica
Plave linije su žice nule a crvene su žice faza. Klikom na slike možete da ih uvećate i lepo vidite šemu.

Komanda je ovde izvedena tako da može da se upravlja rucno i automatski preko nekog kontrolera. Pošto nas to sada ne zanima ovde šema kreće od tih releja 2R13 (namenjen za ručni mod) i ovima koji su sa njim paralelno vezani 2R25 i 2R27 (za automatski mod).

 Znači signal dodje sa releja 2R13 i ide na vremenski relej 2T7 i na prvu zaštitu 1Q8. Ukoliko je zaštita u redu ide na drugu zaštitu 1Q12 a ukoliko nije pali se signalna sijalica i obaveštava vas o problemu.
 Isto to se dešava i ako zakaže druga zaštita, što znači da obe zaštite moraju da daju dozvolu kako bi signal išao dalje. 

 Ako su zaštite u redu signal ide dalje do NC kontakta vremenskog releja 15 i 16. NC za one koji ne znaju je skraćenica od "Normal Close" u prevodu normalno zatvoren kontakt. Većina ga naziva i "mirni kontakt". Taj kontakt je na vremenskom releju uvek zatvoren sve dok se ne dovede napon na špulnu tog releja i dok on ne odbroji zadato vreme pri čemu se on otvara a zatvra se kontakt NO sa brojevima 15 i 18. NO je skraćenica od Normal Open to jest normalno otvoren kontakt koji radi sve suprotno od NC kontakta.

 Pošto signal prvo prolazi vremenski rele na kontaktu 15 i 16 dalje ide do NC kontakta na kontaktoru 2K10 i terminalima 61 i 62 pa kad prodje i taj kontakt tek tada uključuje špulnu kontaktora 2K8 i startuje motor u maloj brzini.

Ovaj poslednji NC kontakt na kontaktoru 2K10 je preventivno postavljem jer bi kontaktor 2K10 u slučaju da se mehanički zaglavi direktno napravio kratak spoj izmedju faza posle kontaktora 2K8. Ta dva kontaktora nikad ne rade istovremeno ali pošto postoji mogućnost da se mehanički pokvare i tako ostanu u radnom položaju morate ih ovako zaštiti preko NC kontakta. Opet ponavljam da je NC kontakt zatvoren u slučaju kada je kontaktor 2K10 isključen i u ovom primeru on dozvoljava signalu da ide dalje.

 Pošto je mala brzina motora startovana čeka se reakcija vremenskog releja kako bi sa kontakta 15-16 prebacio na 15-18. Vremenski rele se našteluje da motor dobije zalet u maloj brzini nekoliko sekundi.

 Pošto ovo nisu klasični asinhroni motori koje prebacujemo iz zvezde u trougao ovo vreme prebacivanja iz male u veću brzinu nije određeno nego se podešava u zavisnosti od potrebe i namene motora. Ovaj motor za koji sam i crtao ovu šemu je namenjen kao pokretač ventilatora na jednom kondenzatoru tako da i cela komanda može da bude sasvim drugačija ako je i namena motora druga itd.

 Uglavnom kada vremenski relej odreaguje kontaktor 2K8 se gasi, jer se otvara kontakt 15-16 vremenskog releja, dok kontaktori 2K9 i 2K10 dobiju signal preko kontakta 15-18 koji opet mora da prođe NC kontakt sa kontaktora 2K8 (jer je postao neaktivan posle par sekundi) i tako se iz manje brzine startuje veća brzina motora. Kao što vidite i preventivna zaštita preko NC kontakta je dupla i na 2K10 i na 2K8 kontaktoru jer normalno i 2K8 kontaktor može da se pokvari i da napravi kratak spoj kontaktoru 2K10.

 Opet za kraj ponavljam da je ovo jedan od načina za kontrolu motora i možete kombinovati u zavisnosti od vaših potreba a ovo je sve napisano za one manje upućene čisto da uđu u suštinu upravljanja motorima.
Čitaj više o motoru i čoveku koji ga je izmislio Robert Dahlander na Wikipediji ovde.









Коментари

Популарни постови са овог блога

Kako otkriti i popraviti kvarove na LED sijalicama i plafonjerama — provera dioda i zamena drajvera