3/18/2015

Alternator popravka, delovi i osobine

Popravka alternatora i najcesci kvarovi

Svaki vozac treba da zna kako da testira alternator i proveri njegovu ispravost. A ako vi to neznate procitajte tekst gde cu vam dati par saveta o proveri alteratora. 
Postavio sam par slika i grafikona gde možete da se informišete o samom alternatoru i da ujedno iskoristite iformacije da ga servisirate ako zatreba.
Za početak evo grafikona o jačini struje koju dobijete prema broju okretaja radilice motora:



Kao što vidite vi dovoljno iskorišćenje imate već na 1500-2000 obrtaja a to je skoro na "leru"
tako da ispravan alternator daje dovoljno struje za sve potrošače u automobilu dok vam motor radi u mestu bez dodavaja gasa.

 Evo na sledećoj slici pogledajte malo o delovima alternatora:


Ono što treba da znate je da tu nema velike majstorije prilikom servisiranja alternatora. Važne su tri stvari a to je u kakvom su stanju četkice alternatora i da li je ispravan regulator napona takozvani regler i da li su sve diode u diodom bloku ispravne. 
Pored ovoga treba još proveriti i lagere na alternatoru. Ako se čuju obavezno ih zamenite. Nisu skupi i neka procečna cena zamene oba lagera je od 7 do 15 eura zavisno od modela.

Kako uopšte proveriti da li je alternator ispravan?

Krenimo redom od samog pocetka a to je kak ste vi dosli na ideju da je alternator los? Verovatno ste videli da vam sijalica na kontrolnoj tabli svetli kada motor automobila radi ili ne svetli uopste ili pak tinja povremeno. Sve su to simptomi defektnog alternatora ali je vrlo bitno sta se desava tako da imamo tri varijante i vise mogucnosti defekata:

1. Sijalica akumulatora na tabli svetli i posle starta motora!

Tu postoje par mogucih kvarova a najcesći je da je pogonski kais koji pokrece alternator spao ili je labav kao i da (ako je kais u redu) alternator ne proizvodi struju uopste sto ukazuje na problem sa diodama i reglerom ili losom vezom instalacije alternatora.

2. Sijalica akumulatora tinja posle starta motora!

Definitivno u ovoj situaaciji imate problem sa diodama u alternatoru koje pretvaraju struju iz naizmenicne u jednosmernu. Uglavnom u ovoj situaciji neke diode rade a neke ne tako da je sam napon na granici dovoljnog pa sijalica tinja umesto da svetli bas jako kada napona nema uopste.
Naravno i istrosenost cetkica na rotoru moze da bude uzrok ovome jer u tom slucaju rotor nema pobudu non stop pa cas radi cas ne u vrlo kratkim intervalima sto opet dovodi do toga da stator ne proizvodi struju ravnomerno nego sa oscilacijama a to opet dodvodi do pada napona.

Za brzi test uradite sledece: 
Uzmite voltmetar ili unimer i dok je automobil u radu proverite napon na akumulatoru.
Kada alternator puni akumulator pri radu motora napon treba biti u rasponu od 13.5 do 14.5 volti.
Ako nije u toj granici alternator vam ili ne radi (pao kais koji ga pokrece npr.) ili je defektan!
Ako je manji od 13V to najčešće ukazuje da su se ili četkice istrošile i da ne naležu dobro na kolektor rotora alternatora ili da su neke diode na diodnom mostu lose. Samim tim i napon koji proizvodi alternator nije dovoljan.

3. Sijalica ne svetli uopste ni pri okretanju kljuca ni posle starta motora!

U ovom slucaju vi imate problem sa pobudom alternatora. Kod starijih automobila se za samu pobudu alternatora koristi sijalica koja svetli na tabli. U slucaju da ona ne radi ne radi ni sam alternator jer je prekinuto kolo pobude koje ide preko sijalice na rotor alternatora. 
Osim neispravne sijalice moze da se desi i da se sama zica za pobudu negde odkacila ili ima los spoj sto mozete utvrditi vizuelno. Jedan najsmesniji slucaj koji sam cuo je da su coveku macke rascupale par senzora sa motora i izmedju ostalog i zicu koja je vodila do alternatora tako da osim sto mu nije svetlela sijalica za akumulator i ulje nije mogao dugo ni da vozi jer je istrosio akumulator u toku voznje.

Napomena: Ako vam je alternator neispravan a vi ne preduzmete nista kako bi ga popravili desava se da vam vrlo brzo strada akumulator jer u tom slucaju sva struja koja je potrebna za automobil dolazi iz njega dok ima kapacitet a kad se isprazni staje auto i ne mozete da ga startujete.

 Akumulator nije predvidjen za dugotrajno praznjenje vec samo za kratkotrajno udarno praznjenje prilikom starta motora a posle starta motora alternator je taj koji proizvodi struju za auto i za dopunu akumulatora. Pri ustaljenom praznjenju akumulatora, zbog recimo neservisiranja alternatora vec cesto dopunjujete i praznite akumulator, dolazi do nepovratnog ostecenja i akumulatora i smanjenja njegove snage i kapaciteta. Sa obzirom na cenu akumulatora dosta je jeftinije da servisirate alternator na vreme.

Jednom u pola godine treba proveriti sam alternator a najčešći uzrok kvara alternatora su istrošene četkice. Jednnostavno vizuelno pregledajte i po potrebi zamenite. Sama zamena je relativno laka i od alata vam treba lemilica kako bi odlemili spojeve četkica sa telom alternatora i zalemili nove četkice.

 Evo i detaljnije slike rastavljenog alternatora:


 Za ovu priliku smo koristili slike alternatora sa Opel Vectra A vozila a u principu svi imaju sličnu konstrukciju. 
Alternator popravka, delovi i osobine М 5 of 5
Popravka alternatora i najcesci kvarovi Svaki vozac treba da zna kako da testira alternator i proveri njegovu ispravost. A ako vi to nez...

Нема коментара :